Mgr. Petra Svobodová
| e‑mail: |
|---|
Kontaktní osoba
V našem každodenním životě jsme vystaveni mnoha chemikáliím, které mohou mít negativní dopad na naše zdraví. Auta jsou specifické vnitřní prostory, které jsou z hlediska lidské expozice chemikáliím často přehlíženy, a to i přes fakt, že kvůli vybavení ze syntetických materiálů mohou obsahovat vysoké koncentrace škodlivých látek. Nedávná studie RECETOXu publikovaná v Environmental Monitoring and Assessment zjistila velmi vysoké hladiny zpomalovačů hoření v českých vozidlech a poukázala tak na nutnost sledovat i toto specifické prostředí.
„Zpomalovače hoření jsou chemikálie přidávané do interiérových částí vozidel, jako jsou textilie sedadla, pěny sedadel, koberce a podobně, aby se snížila hořlavost materiálů. Ačkoli to není vyžadováno ve většině evropských regionů, výrobci vozidel mají tendenci se řídit přísnějšími americkými normami hořlavosti, což vede k přidávání vysokých hladin chemických zpomalovačů hoření do interiérů vozidel. Přestože zpomalovače hoření mohou v některých případech snížit riziko požáru, některé zpomalovače hoření byly spojeny s negativními zdravotními a environmentálními účinky,“ vysvětluje hlavní autorka studie Petra Svobodová.
Ve studii byly zpomalovače hoření měřeny v prachu ze sedadel, palubních desek a kufru deseti modelů Škoda Octavia a Škoda Fabia. Prach je dobrým indikátorem použití syntetických chemikálií, v tomto případě ukazuje použití zpomalovačů hoření v interiérech vozidel. Hladiny některých zpomalovačů hoření v prachu vozidel byly vyšší než v jiných vnitřních prostorách, jako jsou domovy a kanceláře, což naznačuje, že s rostoucím používáním vozidel a delšími dojížděcími časy mohou být auta významnějším zdrojem expozice.
„Pozitivní je, že studie zjistila, že novější auta mají výrazně nižší hladiny penta-BDE, zpomalovače hoření, který byl zakázán kolem přelomu tisíciletí. Nicméně, i když jsou hladiny penta-BDE v novějších autech mnohem nižší, úplně nezmizely – jeho přetrvávající přítomnost může být způsobena rostoucím používáním recyklovaných plastů v interiérech vozidel,“ vysvětluje Petra Svobodová.
Bezpečnost cestujících je důležitá pro výrobce i samotné cestující, ale není vždy snadné zjistit, které chemikálie byly v konkrétních autech použity. Pokud chcete snížit svou expozici chemikáliím ve vašem autě, můžete podniknout několik jednoduchých kroků: dostatečně větrejte auto před vstupem do něj i během jeho používání a čas od času vysávejte nebo otírejte povrchy, abyste odstranili nahromaděný prach.
DOI: 10.1007/s10661-025-13822-z
| e‑mail: |
|---|
Kontaktní osoba
Perzistentní pesticidy nadále znečišťují naše ovzduší i desítky let po jejich zákazu, jak odhalila nová dlouhodobá studie na Národní atmosférické observatoři v České republice. Výzkumníci zjistili, že koncentrace perzistentních organochlorových pesticidů přestaly klesat a zůstávají v prostředí kvůli sekundárním zdrojům, jako je půda, zatímco některé současně používané pesticidy přetrvávají v atmosféře i roky po zákazu.
Hexabromcyklododekan (HBCD) je bromovaný zhášeč hoření, který se široce používá od konce 60. let 20. století ke snižování hořlavosti různých materiálů. Tato bílá krystalická látka našla své hlavní uplatnění v expandovaném polystyrenu a extrudovaném polystyrenu, používaných jako izolační materiály ve stavebnictví – tyto aplikace představují přibližně 90 % celosvětové spotřeby HBCD. Menší využití bylo zaznamenáno v textilním průmyslu (např. čalouněný nábytek, impregnované textilie), v tzv. houževnatém polystyrenu používaném pro kryty elektroniky a v různých spotřebních výrobcích.